لینکستان

    منوی اصلی

      گروه محصول ->

      ارتباط بین تعهد سازمانی و اخلاق کاری کارکنان بانک پاسارگاد



      قیمت: ۹۵۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 102     کد محصول :6672



      قسمتی از بیان مساله

      اخلاق کاری موضوعی است که با گسترش آگاهی‌های جامعه از طریق رسانه‌ها و فناوری‌های جدید توجه بسیاری را جلب کرده است، به طوری که برملا شدن تخلفات اخلاقی تاثیرات بنیادینی بر سازمان‌ها گذاشته و گاه باعث ورشکستگی شرکت‌های بزرگ شده است (جعفری، 1392).

      كه در اين رابطه رضايي منش مي‏نويسد: وضعيت اخلاق گرايي در ايران در بخش خدمات عمومي مطلوب نمي باشد و براي رسيدن به يك وضعيت اخلاقي مطلوب در داخل سازمان هاي بخش عمومي به علت تاثير پذيري رفتار افراد سازمان ها از عوامل گوناگون، اتكاء صرف به ساز و كارهاي مديريت اخلاقي درون سازماني كافي نيست. وي اضافه مي‏كند: ساختارهاي سياسي، اقتصادي و مديريتي، بيشترين نقش را در ساخت اخلاقي دارند. هرقدر رهبران با قاطعيت مادي و معنوي بيشتري از اخلاقيات حمايت كنند، كدهاي اخلاقي و استانداردهاي رفتار شغلي و حرفه اي مدون‏تر باشد، سامانه هاي كنترل و افشاء بيشتر مستقر باشند، آموزش­هاي اخلاقي بيشتري داده شود، نظام حقوق، دستمزد و انگيزش كارآمدتر باشد، جامعه مدني فعال­تر و نظام اقتصادي غيردولتي ترعمل كند؛ اخلاقيات در بخش خدمات عمومي كشور بهتر خواهد شد.

      با پیچیده­تر شدن روز افزون سازمان­ها وافزایش میزان کارهای غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر مسؤولانه در  محیط­های کاری توجه مدیران و صاحب­نظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف ساخته است. مدیریت اخلاق عبارت است از شناسایی و اولویت بندی ارزش ها برای هدایت رفتارها در سازمان، سازمان­ها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق می­توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند برنامه­های اخلاق به سازمان­ها کمک می­کنند تا بتوانند در شرایط آشفته عملکرد اخلاقی خود را حفظ کند امروزه مدیریت اخلاق یکی از زمینه­های عملی مدیریت به شمار می رودکه دارای برنامه­ای و چندین ابزار عملی است این ابزارها عبارتند از کدهای اخلاق، کدهای رفتار، خط مشی و رویه­ها، روش حل معضلات اخلاقی و آموزش منظور از مفهوم اخلاق­كار اين است كه نيروهاي كاري بر دو دسته اند؛ بعضي تمايل فراوان به فعاليت، تلاش و كوشش دارند، سكون و آرامش را پسنديده نمي‏دانند و فضايل اخلاقي آنان در كارهايشان شكوفا مي گردد، بر عكس، گروهي هم تمايل به كار و مجاهدت ندارند و تنها با نيروهاي جبري و فشارهاي بيروني بايد آنان را به كار واداركرد.

      با توجه به اهمیت اخلاق در توسعه ی سازمان، لازم است در تعیین اثربخشی (میزان تحقق اهداف سازمانی) و هدایت منابع (از جمله منابع انسانی) به میزان آموزش اخلاق در سازمان توجه شود.

       

      ضرورت حاکم شدن اخلاق در محیط­های کاری امر دلخواه و پسندیده­ای است که مورد وفاق همگاني است. مديريت در هر سازمان از اعضاي خود مي خواهد به شيوه­اي صحيح، مناسب و عادلانه عمل كنند تا در مسير عملكرد سازمان به اكثريت جامعه آسيبي وارد نشود (هس­مر[1]، 1389) شيوه عمل اخلاقي مبتني است بر معيارهائي كه از كاركنان در هر سازمان انتظار دارد به هنگام روياروئي با هر وضعيت خاص مطابق با يك شيوه اخلاقي مشخص در برابر آن رويداد رفتار كنند (هس مر، 1389)

      انديشه تعهد موضوعي اصلي، در نوشته­هاي مديريت است اين انديشه يكي از ارزش­هاي اسلامي است كه سازماندهي بر آن متكي است و كاركنان بر اساس ملاك تعهد، ارزشيابي مي شوند اغلب پرسش­هايي كه به عمل مي آيد از قبيل آيا اضافه كار خواهد كرد؟ آيا روزهاي تعطيل بر سر كار خواهد آمد؟ آيا دير يا زود مي رود يا آن چه را انجام مي­دهد كنار مي گذارد تا به كمك بشتابد؟ اغلب مديران اعتقاد دارند كه تعهد براي اثر بخشي سازمان ضرورت تام دارد مديران بايد تعهد و پاي­بندي كاركنان را به سازمان حفظ كنند و پرورش دهند. تعهد سازماني يك نگرش مهم شغلي و سازماني است كه در طول سال­هاي گذشته مورد علاقه بسياري از پژوهشگران رشته­هاي رفتارسازماني و روانشناسي خصوصاً روانشناسي اجتماعي بوده است. اين نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغييراتي شده است كه شايد عمده ترين تغيير در اين قلمرو مربوط به نگرش چندبعدي به اين مفهوم تا نگرش يك بعدي به آن بوده است. يكي از عوامل پنهان، ولي تأثيرگذار در رفتار شغلي كاركنان، ميزان تعهد آنان به سازمان است. توجه به تعهد نيروي انساني چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي اهميت زيادي دارد (حسین، 1377).

      يكي از متغيرهايي كه با انگيزش و خشنودي شغلي پيوسته است تعهدسازماني است يعني درجه همانندسازي روان­شناختي و ياچسبيدگي به سازماني كه ما براي آن كار مي كنيم كه به عوامل سازماني و فردي مربوط است عوامل سازماني مرتبط با تعهد سازماني مطالعه­اي از كاركنان می باشد نگرش مثبت به سوي گروه كار عبارتند از پرمايه­سازی (غني سازي شغل) اختيار فرصت استفاده از مهارت­ها سفيد نشان داد كه تعهد سازماني شان از ادراك اين كه چگونه سازمان در برابر آنها متعهد است متأثر مي باشد؛ تعهد ادراك شده بالا به كاركنان از سوي سازمان سبب خواهد گرديد كه در كاركنان انتظار بيشتري ايجاد گردد كه اگر آنها تلاش نمايند اهداف سازماني برآورده خواهد گرديد و آنها به شكل مناسب پاداش دريافت خواهند نمود (مهداد، 1378).

      صنعت بانکداری یکی از مهم ترین بخش های هر اقتصادی محسوب می شود زیرا بانک ها به عنوان واسطه منابع پولی در کنار بورس و بیمه از ارکان اصلی بازارهای مالی شمرده می شوند. بانکداری در اقتصاد ایران از اهمیت بیش تری برخوردار است زیرا به دلیل عدم توسعه لازم بازار سرمایه در عمل بانک ها هستند که عهده دار تامین مالی بلندمدت نیز می باشد (حسینی و سوری، 1386).

      بکارگیری الگوهای ارزشی و اخلاقی در بانک ها سبب افزایش روحیه همکاری، کاهش هزینه های کنترلی و کار تیمی و در نهایت منجر به افزایش تعهد سازمانی می شود و از آنجایی تا یک سازمان از لحاظ درونی یکپارچه و متعهد نباشد قادر نخواهد به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد، وجود ارزش­های اخلاقی اهمیت پیدا می کند. اخلاق­کاری که در رویکرد راهبردی به مسولیت­های اخلاقی سازمان و بنگاه در قبال محیط مستقیم و غیر مستقیم معنا شده در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است.

      حاکمیت اخلاق منافع بسیاری برای سازمان از بعد داخلی و از جنبه­های بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارض­ها، افزایش تعهد و مسولیت­پذیری بیشتر کارکنان و کاهش هزینه­های ناشی از کنترل دارد.



      [1]. Hosmer.

       



      • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
      • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
      • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش مشکل